بررسي فروش خودرو بدون سند
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

ممكن است قصد خريد خودرو را داشته باشيد و تمام بررسي هاي لازم را انجام داده باشيد. اما صاحب خودرو در آخرين لحظه مي گويد خودروي مورد نظر سند ندارد و بايد آن را با مبايعه نامه خريداري كنيد. بسياري از افراد ممكن است از خودروي مربوطه بگذرند و به سراغ خودرويي با سند قطعي بروند. اما عده اي هم مي خواهند ماشين بدون سند بخرند. اين تمايل شايد به اين دليل باشد كه خودروهاي بدون سند قيمت كمتري نسبت به ساير خودروهاي داراي سند دارند.

 

اين قيمت پايين باعث مي شود افراد وسوسه شوند تا اين نوع خودروها را خريداري كنند. اگر شما يكي از اين افراد هستيد. بايد گفت اين كار پر ريسك است و بايد ريسك كرد.

البته اگر شما هم فروشنده هستيد و قصد فروش خودرو بدون مدارك را داريد، بايد بدانيد كه اين كار ممكن است زمان بر باشد. همچنين خودروي خود را با قيمت كمتري نسبت به خودروهاي داراي مدارك قرار دهيد.

 

اعتبار قولنامه

براي فروش خودرو بدون سند بايد از تعهدنامه استفاده كرد. به اين ترتيب كار شما قانوني و رسمي مي شود. اگر دو نفر روي يك برگه سوگندنامه اي تنظيم كنند و آن را امضا و تاريخ گذاري كنند، مي توان گفت كه كارشان از نظر قانوني رسمي است. آنها همچنين مي توانند تمام شرايط و ضوابط مندرج در قرارداد را رعايت كنند.

 

در صورتي كه يكي از طرفين طبق شرايط ذكر شده عمل نكند، قرارداد فسخ مي شود. پس بايد در نوشتن قول بسيار دقت كرد. زيرا در صورت امضاي قراردادها مي توان از نظر قانوني استناد كرد. هميشه اصل قرارداد در اختيار خريدار قرار مي گيرد و نسخه ايجاد شده توسط كربلا در اختيار فروشنده قرار مي گيرد.

شرايط قرارداد در فروش خودرو

همانطور كه گفته شد فروش خودرو بدون سند بايد به صورت قراردادي انجام شود. مبايعه نامه بايد يك سري شرايط اساسي داشته باشد تا بتوان به آن تكيه كرد. مشخصات كامل فروشنده و خريدار كه شامل مشخصات شناسنامه، آدرس خريدار و فروشنده و شماره تلفن ثابت و همراه آنها مي باشد.

 

جداي از اين مشخصات، كليه مشخصات و مشخصات كارت شناسايي خودرو از قبيل (مدل خودرو، تيپ، تيپ، شماره پلاك فعلي پليس، شماره موتور و شماره شاسي خودرو) و وضعيت فني خودرو بايد در قيد شود. قرارداد. يك بند ديگر در قراردادها اضافه شود. در اين قسمت تاريخ و ساعت دقيق حضور خريدار و فروشنده در مراكز تعويض پلاك، زمان پرداخت توسط خريدار و ساير شرايط درج شده است.

مشكلات رايج در فروش خودرو بدون سند

افرادي كه قصد خريد و فروش خودرو بدون سند دارند ممكن است با مشكل مواجه شوند. به خصوص افرادي كه دانش حقوقي كمي دارند. امروزه پرونده هاي زيادي در اين زمينه در دادگاه ها وجود دارد كه مردم براي خريد و فروش خودروهاي بدون سند با مشكل مواجه شده و به دادگاه مراجعه كرده اند.

 

تا بتوانند به حقوق خود برسند. يكي از مشكلات فروش خودرو بدون سند و به صورت مبايعه نامه وجود اشكال در اسناد خودرو است. همچنين ممكن است در اين نوع خريد و فروش، فروشنده تقصير خودرو را رفع نكند و عوارض را پرداخت نكند. شايد خودرو بنا به دلايلي نقص فني داشته و فروشنده اين مشكل را مخفي كرده و بند در رابطه با اين موضوع در قرارداد قيد نكرده است.

 

يكي از مشكلات رايج و خطرناك در فروش بدون سند اين نوع خودروها عدم اطمينان مردم از مالكيت خودرو است. ممكن است شخصي يك ماشين را به چند نفر فروخته باشد يا ماشين به سرقت رفته باشد. پس اگر قصد خريد خودروي بدون سند داريد، بهتر است از اصالت آن مطلع شويد.

البته مي توان گفت در صورت واريز كامل مبلغ خودرو به حساب خريدار مي توانيد در صورت وجود مشكل از طريق حساب سپرده پيگيري هاي لازم را انجام دهيد. همچنين ممكن است سند خودرو به نام دو نفر باشد. پس بهتر است استعلام هاي لازم را به صورت دقيق انجام دهيد. تا در صورت مواجه شدن با اين موضوع بتوانيد رضايت هر دو نفر را در خريد خودرو جلب كنيد. به اين ترتيب ديگر با مشكلي مواجه نخواهيد شد.

نكات مهم در خريد و فروش خودرو بدون سند

در خريد و فروش خودرو بدون سند بايد به اين نكته توجه كنيد كه بايد قرارداد را با دقت تنظيم كنيد. زيرا در اين موارد سفته سند بسيار معتبري است كه افراد مي توانند از آن براي خريد و فروش استفاده كنند. البته بهتر است قبل از تنظيم قرارداد از دلايل نداشتن سند خودرو مطلع شويد.





:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: